Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze, wiersz i piosenka listopad
1. Parasole czas wyciągać, jesień w pełni, deszcz nadciąga
- wspieranie dzieci we wzbogacaniu słownictwa oraz formułowaniu poprawnych gramatycznie i stylistycznie wypowiedzi,
- usprawnianie narządów artykulacyjnych, ćwiczenia poprawnej artykulacji,
- rozwijanie umiejętności manualnych i orientacji przestrzennej, rozpoznawania figur geometrycznych, przeliczania,
- zapoznanie z różnymi stanami skupienia wody,
- uwrażliwienie na piękno muzyki, eksperymentowanie z dźwiękiem,
- rozwijanie poczucia rytmu, wspieranie aktywności i ekspresji twórczej.
2. Jestem Polką i Polakiem, małym, dumnym Warszawiakiem
- kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, charakterystycznych regionów,
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania symboli narodowych,
- rozwijanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem poprzez dostrzeganie piękna: języka, muzyki, tradycji, historii, architektury, sztuki,
- wzbogacenie wiadomości na temat Warszawy, zapoznanie z legendą związaną z miastem,
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- zapoznanie z herbem miasta Warszawy i niektórymi jej zabytkami.
3. Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje
- wspomaganie prawidłowego rozwoju aparatu artykulacyjnego przez aktywny udział w ćwiczeniach oddechowych,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających samodzielne eksperymentowanie i poznawanie zjawisk atmosferycznych,
- uświadomienie konieczności planowania i dokładnego wykonywania prac konstrukcyjno-plastycznych,
- zwrócenie uwagi na zachowanie zasad bezpieczeństwa oraz odpowiedzialne wykonywanie zadań w zespole,
- wdrażanie dzieci do przekładania dostrzeżonych regularności z jednej reprezentacji na inną, a potem jeszcze na inną,
- zachęcanie do zabaw ruchowych i rozwijanie sprawności fizycznej.
4. W świecie wartości - jak być dobrym i życzliwym
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania postaw moralnych pozytywnych i negatywnych,
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich o treściach związanych z moralnością, próby oceniania postępowania bohatera,
- poznanie i odszukiwanie powinności moralnych w znanych przysłowiach tj. prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie; nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe,
- rozwijanie umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia,
- uświadomienie wartości budowania przyjacielskich stosunków z innymi, rozwijanie postaw społeczno - moralnych tj. dobra, życzliwości, uprzejmości, serdeczności, chęci niesienia pomocy innym, empatii,
- nabywanie umiejętności wypowiadania własnych myśli, uczuć i opinii, szukanie rozwiązań zaistniałych problemów.
5. Ruch i zabawa to dobra sprawa
- kształtowanie postaw i nawyków higieniczno - zdrowotnych, wdrażanie do zdrowego stylu życia,
- zapoznanie z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi zdrowia, zapoznanie z tym co sprzyja, a co zagraża zdrowiu,
- rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej, precyzji podczas wykonywania ćwiczeń gimnastycznych, kształtowanie prawidłowej postawy ciała,
- stwarzanie okazji do aktywnego spędzania czasu,
- kształtowanie postawy fair play, współpracy w grupie, umiejętności pogodzenia się z przegraną,
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała, świadomości ciała i jego możliwości.
Wiersz pt. "Życzliwość" Maria Broda - Bajak
Co to znaczy: być życzliwym?
- mały Jaś zapytał.
To uprzejmie odpowiedzieć,
kiedy ktoś zapyta.
Podać rękę, aby pomóc
komuś, kto się potknął
i zaprosić pod parasol
kogoś, by nie zmoknął.
Piosenka pt. "Jaki piękny kraj" muz i sł. Kasia Zaniat
1. Biało-czerwona, dzielna i piękna,
dumnie powiewa w polskich okienkach.
ref. Trójkąciku graj, jaki piękny mamy kraj.
Trójkąciku graj, jaki piękny mamy kraj./x2
2. Tam Orzeł Biały macha skrzydłami.
Dumnie wpatrzony w niebo nad nami.
ref. Tamburyno graj, jaki piękny mamy kraj.
Tamburyno graj, jaki piękny mamy kraj./x2
3. A słowa hymnu znam już na pamięć.
Polsce dziękuję śpiewem i graniem.
ref. Grzechoteczko graj, jaki piękny mamy kraj.
Grzechoteczko graj, jaki piękny mamy kraj./x2
4. Jestem szczęśliwy, dumny i wolny.
O swoją przyszłość jestem spokojny.
ref. Ty orkiestro graj, jaki piękny mamy kraj.
Ty orkiestro graj, jaki piękny mamy kraj./x2