Edukacja przez ruch
Edukacja przez ruch jest to system pedagogiczny, którego techniki i metody pracy z dzieckiem oparte są na założeniu wspomagania integracji sensorycznej oraz integracji procesów umysłowych.
System jest zbiorem ćwiczeń usprawniających poszczególne funkcje rozwijającego się organizmu, które opierają się zawsze na naturalnych formach ruchu. Ruch aktywizuje i doskonali procesy uczenia się, jest początkiem uczenia się rozumianego jako rozwój. Każde ćwiczenie zaproponowane uczestnikom zabaw i spotkań edukacyjnych jest zaplanowaną formą wspierania pamięci długotrwałej poprzez proporcjonalną stymulację trzech jej sektorów:
- pamięci proceduralnej – w każdym ćwiczeniu dzieci poruszają się według rytmicznej procedury
- pamięci epizodycznej – każde ćwiczenie jest specjalnie zaplanowanym, tajemniczym, zaskakującym epizodem wywołującym korzystne napięcie emocjonalne motywujące do aktywności
- pamięci semantycznej – każde ćwiczenie ma charakter poznawczy, rozwija mowę, myślenie, buduje wiedzę.
System proponuje dzieciom poruszanie się w trakcie zajęć, co ma wpływ na koncentrację, tempo pracy oraz umożliwia pełniejszy rozwój we wszystkich obszarach: fizycznym, emocjonalnym, społecznym, poznawczym.
Nadrzędną funkcją technik systemu jest doskonalenie tzw. cielesnych mechanizmów uczenia się, aby dziecko uczyło się i odkrywało świat w poczuciu sprawstwa i samodzielności.
Efektem każdego ćwiczenia jest wykonana przez dzieci konkretna karta pracy, która jako odkrycie staje się przedmiotem do dalszej interpretacji. Podstawowym narzędziem systemu jest koło holizmu służące do diagnozowania dzieci i prawidłowej konstrukcji zajęć.