Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze, wiersz i piosenka wrzesień
1. WSPOMNIENIA Z WAKACJI
- uwrażliwienie dzieci na piękno polskich krajobrazów,
- rozpoznawanie przez dzieci charakterystycznych elementów pejzażu Polski,
- omawianie zjawisk przyrody związanych z odejściem lata,
- rozbudzenie świadomości fonologicznej,
- rozwijanie słownictwa i swobody wypowiedzi podczas zajęć grupowych,
- zapoznanie ze zmianami w sali przedszkolnej oraz rozmieszczeniem kącików tematycznych, wdrażanie do dbania o porządek,
- wdrażanie do przestrzegania zasad przyjętych w grupie oraz na placu zabaw,
- wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych,
- doskonalenie sprawności manualnej i grafomotorycznej.
2.NASZE NAJBLIŻSZE OTOCZENIE
- poznawanie przez dzieci pojęć związanych z adresem zamieszkania,
- utrwalanie kierunków w przestrzeni,
- poznawanie przez dzieci wybranych zasad ruchu drogowego,
- doskonalenie u dzieci umiejętności orientacji w przestrzeni w trakcie spacerów po okolicy,
- kształcenie u dzieci umiejętności zachowania się w miejscach publicznych: w sklepie, na ulicy, w parku itp.,
- rozwijanie u dzieci intuicji geometrycznej,
- rozwijanie poczucia rytmu i słuchu muzycznego,
- rozwijanie umiejętności przeliczania w dostępnym zakresie.
3. MOJE CIAŁO I HIGIENA
- kształtowanie u dzieci świadomości własnego ciała,
- uświadomienie dzieciom roli poszczególnych zmysłów w percepcji świata,
- rozpoznawanie przez dzieci i nazywanie emocji przeżywanych przez siebie i innych,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej,
- kształtowanie prawidłowej postawy ciała poprzez wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych,
- rozwijanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby i wyodrębniania głosek,
- uświadomienie dzieciom wartości wynikających z przestrzegania zasad higienicznych, wdrażanie do dbałości podczas ich wykonywania,
- kształtowanie postawy asertywności, tolerancji i akceptacji dla inności.
4. PROJEKT JABŁKO
- wdrożenie do pracy metodą projektu, rozwijanie postawy badawczej,
- umożliwienie dzieciom samodzielnego inicjowania, planowania, wykonywania i oceny realizacji zadań,
- rozwijanie umiejętności myślenia krytycznego, stawiania hipotez i weryfikowania przewidywań, dociekliwości i wytrwałości w dążeniu do rozwiązywania problemu,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu literackiego,
- rozwijanie samodzielności, kreatywności, a zatem wiary we własne możliwości,
- doskonalenie kompetencji matematycznych,
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych u dzieci,
- zachęcanie dzieci do spożywania jabłek i ich przetworów jako źródło witamin,
- kształtowanie postaw proekologicznych.
PIOSENKA "Bursztynek"
1. Kiedy już trzeba będzie powiedzieć cześć,
Kiedy już lato pęknie i spadnie deszcz,
Co Ci dać przyjacielu mych słonecznych dni,
Żeby czas nie zamazał tych wspólnych chwil.
Ref. Bursztynek, bursztynek znalazłam go na plaży,
Słoneczna kropelka, kropelka złotych marzeń,
Bursztynek, bursztynek położę Ci na dłoni,
Gdy spojrzysz przez niego mój uśmiech Cię dogoni...
2. Kiedy znów się spotkamy za wieków sześć,
Kiedy znów powiesz do mnie po prostu cześć.
Może nawet nie poznam przez chwilę Cię,
Ale ty wtedy prędko wyciągniesz ten...
Ref. Bursztynek, bursztynek znalazłam go na plaży,
Słoneczna kropelka, kropelka złotych marzeń,
Bursztynek, bursztynek położę go na dłoni,
Gdy spojrzysz przez niego mój uśmiech Cię dogoni.../x2
WIERSZ : "Jesienią" M. Konopnicka
Jesienią, jesienią
Sady się rumienią;
Czerwone jabłuszka
Pomiędzy zielenią.
Czerwone jabłuszka,
Złociste gruszeczki
Świecą się jak gwiazdy
Pomiędzy listeczki.
Pójdę ja się, pójdę
Pokłonić jabłoni,
Może mi jabłuszko
W czapeczkę uroni!
Pójdę ja do gruszy,
Nastawię fartuszka,
Może w niego spadnie
Jaka śliczna gruszka!
Jesienią, jesienią
Sady się rumienia;
Czerwone jabłuszka
Pomiędzy zielenią.