Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze, wiersz i piosenka październik
1. Jabłka, śliwki i morele, w sadzie jest owoców wiele
- budzenie ciekawości dzieci otaczającym je światem przyrody oraz tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających odkrywanie związków: Ja - świat przyrody (gromadzenie wiedzy na temat owoców),
- kształcenie umiejętności wypowiadania się na podany temat,
- kształtowanie koordynacji wzrokowo- ruchowej i doskonalenie sprawności manualnej,
- rozwijanie umiejętności plastycznych i wyobraźni twórczej dziecka,
- rozwijanie poczucia estetyki i dokładności podczas wykonywania prac plastycznych,
- utrwalenie zasad bezpieczeństwa oraz nawyków higieniczno-kulturalnych.
2. Witaminy hop! Do brzuszka, i marchewka, i pietruszka
- gromadzenie wiedzy na temat warzyw i ich przechowywania oraz kształtowania zachowań prozdrowotnych,
- rozwijanie percepcji wzrokowej, zdolności spostrzegania i koncentrowania uwagi na zadaniu,
- kształtowanie słuchu fonematycznego poprzez wykonywanie ćwiczeń rytmizujących,
- utrwalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów, zabaw z liczeniem i przeliczaniem,
- rozwijanie samodzielności i budowania poczucia własnej wartości u dzieci przez zachęcanie ich do samodzielnego działania i tworzenia.
3. Liście malowane, pod drzewami rozsypane
- rozwijanie wyobraźni przez ekspresję słowną i plastyczna,
- rozwijanie u dzieci umiejętności relaksowania się przy muzyce,
- doskonalenie umiejętności społecznych: rozwiązywania konfliktów, zgodnej zabawy,
- organizowanie zabaw sprzyjających rozwijaniu i umiejętności porównywania,
- stwarzanie okazji do eksperymentowania z kolorami i działalności plastycznej poprzedzonej doświadczeniami w sferze ruchowej i przestrzennej,
- uwrażliwienie na piękno otaczającej przyrody, zwrócenie uwagi na cechy charakterystyczne jesiennego krajobrazu.
4. Las szumi jesiennie, już robi się senne
- poznawanie lasu i jego mieszkańców (rozwijanie zachowań proekologicznych, uświadamianie zagrożeń związanych z dzikimi zwierzętami, trującymi roślinami i grzybami),
- wdrażanie do zgodnej pracy w zespole,
- rozwijanie rozumowania drogą analogii,
- rozwijanie motoryki małej i dużej oraz percepcji wzrokowej,
- usprawnianie aparatu artykulacyjnego i prawidłowego toru oddechowego,
- zachęcane dzieci do wyrażania emocji podczas zabaw teatralnych (rozwijanie inteligencji emocjonalnej poprzez zabawy).
Piosenka pt. "Kolorowe listki"
1. Kolorowe listki opadają w dół.
Jesień już nas wita, Jesień już jest tu!
Jaki najpiękniejszy jest jesieni znak?
Co czaruje drzewa, zmienia cały świat.
Ref.: Żółte i zielone, złote i czerwone,
Kolorami liście mienią się,
Tylko tak jesienią, wszystkie drzewa zmienią,
Że każdy jak w bajce, zaraz czuje się./x2
2. Kolorowe listki opadają w dół.
Jak kropelki deszczu, które lecą z chmur.
Ale deszczyk z liści, nie jest mokry, nie!
O tym każde dziecko, dobrze przecież wie!
Ref.: Żółte i zielone, złote i czerwone,
Kolorami liście mienią się,
Tylko tak jesienią, wszystkie drzewa zmienią,
Że każdy jak w bajce, zaraz czuje się./x2
Wiersz pt. "Jesienne Słoneczko" E.M. Minczakiewicz
Wielka kula rankiem wstaje
I promyki nam rozdaje.
Spójrz na każdy promyk złotem malowany...
Podziwiaj od świtu, poprzez dzionek cały.
Nazbieraj promyków, złóż w bukiety całe.
Maluj złote liście i trawy wspaniałe...
Pola pełne blasku, strumyki szemrzące
Od wczesnego brzasku do zachodu słońca.