Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze, wiersz i piosenka marzec
1. Przygody Stroszypiórka (origami baja)
• Kształtowanie prawidłowych postaw społeczno-moralnych i właściwych stosunków interpersonalnych,
• Rozwijanie empatii, życzliwości i koleżeństwa wobec innych, akceptacji różnic między ludźmi,
• Rozwijanie umiejętności odróżniania postaw moralnych pozytywnych i negatywnych,
• Rozwijanie mowy i poszerzanie słownictwa, doskonalenie umiejętności opowiadania z zachowaniem ciągu wydarzeń,
• Doskonalenie motoryki dużej i małej, sprawności manualnej i dbałości o estetykę pracy,
• Kształtowanie kompetencji matematycznych poprzez rozwijanie umiejętności liczenia, rozumienia terminów i pojęć,
• Rozwijanie aparatu mowy poprzez ćwiczenia artykulacyjne i dźwiękonaśladowcze.
2. Marcowa pogoda
• Zapoznanie się ze zjawiskami atmosferycznymi występującymi w okresie przedwiośnia,
• Rozumienie konieczności dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych,
• Rozumienie informacji podawanych w prognozie pogody oraz wykorzystanie ich podczas dokonywania wyboru odpowiedniej garderoby,
• Doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała, rozwijanie umiejętności odróżniania strony lewej od prawej,
• Utrwalanie nazw pór roku oraz dostrzeganie regularności w ich występowaniu,
• Rozwijanie umiejętności kodowania i odczytywania informacji zapisanych za pomocą symboli.
3. Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie
• Zachęcanie dzieci do spacerów i wnikliwej obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie w okresie przedwiośnia,
• Zapoznanie z ludowym zwyczajem pożegnania zimy,
• Utrwalenie etapów siania roślin, rozwijanie postawy proekologicznej,
• Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych dotyczących ptaków,
• Rozwijanie odpowiedzialności i zdolności wnikliwej obserwacji podczas hodowania roślin w przedszkolu,
• Kształtowanie elementarnej umiejętności czytania (czytanie globalne),
• Wdrażanie do wychwytywania regularności w opowiadaniach ruchowych i podczas zabaw z wyliczankami.
4. Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki
• Zapoznanie dzieci z tradycją świąt wielkanocnych,
• Doskonalenie umiejętności tworzenia zbiorów, przeliczania i porównywania liczby elementów w zbiorze,
• Rozwijanie samodzielności w zakresie samoobsługi i wykonywania prac użytecznych,
• Rozwijanie zdolności uważnego słuchania ze zrozumieniem,
• Rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego, rozumienie zmian odwracalnych i nieodwracalnych,
• Przygotowanie do nauki pisania – kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i wyrabianie płynności ruchów ręki w kreśleniu szlaczków zgodnie z kierunkiem kreślenia.
Piosenka „Maszeruje wiosna” sł. Krystyna Bożek-Gowik
Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergocą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat!
Nosi wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę
chętnie żuje gumę i robi balony
a z nich każdy jest zielony.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergocą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat!
Wiosno, wiosno
nie zapomnij o nas
każda trawka chce
być już zielona.
gdybyś zapomniała inną
drogą poszła
zima by została mroźna.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergocą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat!
Wiersz: „W wielkanocnym koszyku” D. Góra
W wielkanocnym koszyku
zwierzaków bez liku:
jest baranek,
jest kurczaczek
i cukrowy zając skacze,
Kolorowe są pisanki
- wielkanocne niespodzianki.
Wszyscy śmieją się wesoło,
I machają dzieciom w koło,
Jedną ręką ślą całusy i życzenia,
Ślą świąteczne pozdrowienia!