Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze, wiersz i piosenka grudzień
1. Zasypało cały świat, nocą śnieżek z nieba spadł
• wspieranie dzieci w poznawaniu zimowej przyrody oraz rozpoznawaniu zmian odwracalnych i nieodwracalnych przez inicjowanie zabaw badawczych, eksperymentowanie oraz obserwację,
• uświadomienie dzieciom potrzeby dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych charakterystycznych dla danej pory roku,
• tworzenie prac plastycznych inspirowanych kontaktem ze środowiskiem przyrodniczym – zwrócenie uwagi na estetykę wykonywanych prac oraz sprzątnięcie swojego miejsca pracy,
• budzenie zainteresowania różnymi środkami przekazu i zdobywania informacji (telewizja, radio, encyklopedia, książki, czasopisma),
• wspomaganie dzieci w coraz precyzyjniejszej klasyfikacji przez oglądanie i porównywanie obiektów,
2. Porządkami czas się zająć, zaraz goście przybywają
• zapoznanie dzieci z urządzeniami domowymi oraz sposobami bezpiecznego posługiwania się nimi,
• rozwijanie słuchu oraz usprawnianie aparatu artykulacyjnego przez ćwiczenia ortofoniczne na trudniejszych spółgłoskach i grupach spółgłoskowych,
• uświadomienie dzieciom potrzeby współuczestniczenia w życiu rodziny (również w dzieleniu się obowiązkami) – kształtowanie właściwych postaw i zachowań moralnych wobec innych,
• zachęcanie dzieci do odgrywania scenek dramowych (tworzenie sytuacji edukacyjnych pomagających dzieciom zrozumieć umowną rolę rekwizytu i posługiwać się nim w zabawach teatralnych i odgrywanych scenkach),
• rozwijanie poczucia odpowiedzialności oraz wdrażanie dzieci do rozumienia sensu sprzątania przez wspólne wykonywanie określonych prac (sprzątanie po posiłkach, porządkowanie półek itd.),
• usprawnianie precyzji w zakresie motoryki małej przez zajęcia plastyczne i konstrukcyjne.
3. W całym domu pachnie lasem, bo już święta są za pasem
• zapoznanie dzieci ze świąteczną tradycją w Polsce i na świecie (rozwijanie w dzieciach potrzeby szanowania zwyczajów religijnych i ludowych kultywowanych w Polsce oraz uwrażliwienie na potrzeby innych ludzi, uświadomienie i różnicowanie potrzeb materialnych i niematerialnych),
• wspieranie dzieci we wzbogacaniu słownictwa i formułowaniu wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym, składniowym i logicznym,
• rozwijanie wyobraźni i koordynacji wzrokowo-ruchowej przez wykonywanie papierowych składanek,
• zachęcanie do radosnego muzykowania i śpiewania piosenek z uwzględnieniem rytmu, tempa muzycznego, wysokości dźwięku oraz zmiany dynamiki muzyki,
• budzenie poczucia estetyki podczas tworzenia sztuki użytkowej (komponowania ozdób świątecznych z różnych materiałów).
4. Projekt prezent
• rozwijanie umiejętności samodzielnego formułowania pytań dotyczących wiadomości, które chciałyby pozyskać dzieci,
• zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w zabawach badawczych, rozwijanie postaw badawczych,
• uświadomienie dlaczego prezent wykonany samodzielnie jest wartościowszy od prezentu kupionego w sklepie,
• poszerzanie wiedzy dotyczących przedmiotów, które można podarować jako prezent i okazji, z jakich wręcza się prezenty,
• poznanie rożnych sposobów pakowania prezentów i materiałów, które można wykorzystać do pakowania,
• poszerzanie wiadomości dotyczących różnych sposobów dostarczania prezentu bliskim, np. mieszkającym daleko.
Piosenka “Gore gwiazda Jezusowi”
1. Gore gwiazda Jezusowi w obłoku
Józef z Panną asystują przy boku, przy boku
Ref. Hejże ino dyna, dyna narodził się Bóg dziecina,
W Betlejem, w Betlejem /x2
2. Wół i osioł w parze służą przy żłobie, przy żłobie
Huczą, buczą delikatnej osobie, osobie
Ref. Hejże ino dyna, dyna narodził się Bóg dziecina,
W Betlejem, w Betlejem /x2
3. Pastuszkowie z podarunki przybiegli, przybiegli
W koło szopę o północy, obiegli /x2
Ref. Hejże ino dyna, dyna, narodził się Bóg dziecina,
W Betlejem, w Betlejem /x2
4. Już Maryja Jezuleńka powiła, powiła
Stąd wesele i pociecha nam miła, nam miła
Ref. Hejże ino dyna, dyna, narodził się Bóg dziecina,
W Betlejem, w Betlejem /x2
Wiersz
W dalekim Betlejem, w lichej stajence
Narodziło się dzieciatko, Jasnej Panience.
Rety, rety co się dzieje! Wielkie tłumy idą drogą.
Gwiazda płonie nad Betlejem, nad stajenką ta ubogą.
Idą tłumy niezliczone, nie ma końca ni początku
Idą tutaj oddać pokłon, idą zagrać małemu Dzieciątku.