Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze, wiersz i piosenka grudzień
1. MIKOŁAJKI
• Zapoznanie z postacią Świętego Mikołaja i związaną z nim tradycją świąteczną obdarowywania prezentami
• Doskonalenie umiejętności aktywnego słuchania tekstu literackiego
• Wzbogacenie słownictwa
• Rozwijanie wrażliwości, czerpanie radości z możliwości obdarowania bliskich osób własnoręcznie wykonanym prezentem
• Rozwijanie sprawności manualnej, pomysłowości, wyobraźni i poczucia estetyki
• Budzenie świątecznego nastroju w grupie
• Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery “S, s”
• Ćwiczenia słuchu fonemowego
• Rozwijanie umiejętności dokonywania analizy, syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów
• Kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo - słuchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw muzyczno - ruchowych
2. W ŚWIĄTECZNYM NASTROJU
• Kształtowanie uczucia życzliwości i chęci pomagania innym
• Rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi na określony temat
• Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za porządek i czystość w najbliższym otoczeniu
• Pogłębienie w dzieciach poczucia przywiązania do rodziny, odczuwania radości z wspólnego spędzania czasu podczas uroczystości przedszkolnej,
• Rozwijanie pewności siebie, komunikacji werbalnej i niewerbalnej, umiejętności radzenia sobie z emocjami, odczuwania satysfakcji podczas występu Bożonarodzeniowego,
• Rozwijanie pamięci słownej i muzycznej
• Rozwijanie wrażliwości słuchowej dzieci oraz twórczej inwencji muzycznej i plastycznej
• Doskonalenie uważności słuchowej, pamięci i koncentracji uwagi
• Doskonalenie sprawności manualnej i grafomotorycznej
• Doskonalenie umiejętności przeliczania
• Wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
3. ŚWIĄTECZNE TRADYCJE
• Zapoznanie z tradycjami świątecznymi w Polsce i w wybranych krajach
• Kształtowanie umiejętności wypowiedzi na podany temat na podstawie wysłuchanego tekstu
• Rozwijanie słownictwa poprzez nabywanie umiejętności składania życzeń
• Kształtowanie poczucia rytmu i umiejętności interpretacji muzyki ruchem
• Wprowadzenie litery pisanej i drukowanej “Y, y”
• Rozwijanie umiejętności myślenia logicznego
• Rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej
• Doskonalenie syntezy, analizy głoskowej i sylabowej
• Doskonalenie sprawności manualnej i grafomotorycznej
4. TO JUŻ ZIMA
• Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie,
• Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych dzieci
• Rozwijanie postawy badawczej z wykorzystaniem zmysłu dotyku
• Zapoznanie z gałązkami różnych drzew iglastych i określeniami; kłujące, ostre, krótkie, długie, miękkie, sztuczne, prawdziwe, żywe, pachnące itp.
• Rozwijanie umiejętności dopasowania odpowiedniego ubrania do pory roku i pogody
• Kształtowanie nawyku dbania o swoje zdrowie
• Doskonalenie dodawania i odejmowania
• Kształtowanie umiejętności formułowania swobodnych wypowiedzi
• Rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów
• Utrwalenie poznanych liter
PIOSENKA: “Piosenka piernikowa” autor: Iza Wałaszewska
1. Zanim zaczniesz umyj ręce, podwiń dwa rękawy,
Wsyp do miski mąkę, cukier, a także przyprawy
Dodaj jajka, świeże masło i pachnący miód,
Gdy skończymy to dla wszystkich będzie ciastek w bród.
A jakie to będą ciastka?
Ref: Piernikowe bałwanki, co wsiadają na sanki
I renifer z piernika, co wesoło mknie.
Piernikowe pajace, z których każdy tak skacze,
Że już cała rodzinka z nimi tańczyć chce! /x2
2. Teraz ciasto musisz wygnieść jedną, drugą ręką,
Potem dobrze je rozwałkuj, byle nie za cienko,
A z foremek wybierz te co mają ładny wzór,
Gdy skończymy to dla wszystkich będzie ciastek w bród.
A jakie to będą ciastka?
Ref: Piernikowe bałwanki, co wsiadają na sanki
I renifer z piernika, co wesoło mknie.
Piernikowe pajace, z których każdy tak skacze,
Że już cała rodzinka z nimi tańczyć chce! /x2
WIERSZ: Rymowanka pt. “Bałwan” autor: Anna Lorenc
Sypie śnieg, sypie śnieg,
Ulepmy bałwana.
Spójrz na prawo,
Spójrz na lewo,
Płatki lecą na nas.
Pierwsza kula,
Druga kula,
Trzecia kula,
STOP!
Garnek wielki,
Nos z marchewki,
I guziczków rząd.