Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze, wiersz i piosenka październik
1. Liście malowane, pod drzewami rozsypane
- uwrażliwienie na piękno otaczającej przyrody (zwrócenie uwagi na cechy charakterystyczne jesiennego krajobrazu)
- stwarzanie okazji do eksperymentowania z kolorami i działalności plastycznej
- poszerzanie słownictwa i wiedzy związanej ze środowiskiem przyrodniczym jakim jest park
- doskonalenie analizy słuchowej, wyodrębnianie, rozróżnianie i nazywanie dźwięków związanych z parkiem
- rozwijanie zachowań proekologicznych
2. Las szumi jesiennie, już robi się sennie
- poznanie lasu i jego mieszkańców
- poznanie zagrożeń związanych z dzikimi zwierzętami, trującymi roślinami i grzybami
- wdrażanie do zgodnej zabawy w zespole
- kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod, na górze, na dole)
- kształtowanie umiejętności przeliczania do 10 oraz rachowania na palcach
- rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
3. Jabłka, śliwki i morele, w sadzie jest owoców wiele
- budzenie ciekawości dzieci otaczającym je światem przyrody
- poszerzanie wiedzy na temat owoców
- aktywne uczestnictwo w zabawach muzyczno- ruchowych
- tworzenie zbiorów wg określonej cechy
- rozwijanie prawidłowego oddechu, artykulacji i wymowy;
4. Witaminy hop! Do brzuszka, i marchewka, i pietruszka
- gromadzenie wiedzy na temat warzyw i ich przechowywania
- kształtowanie zachowań prozdrowotnych
- utrwalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów, zabawy z liczeniem i przeliczaniem
- rozumienie sensu wymiany i respektowanie w sytuacji kupna i sprzedaży umów typu: wymiana jeden do jednego, jeden do dwóch
- rozwijanie samodzielności i budowanie poczucia własnej wartości u dzieci przez zachęcanie ich do samodzielnego działania i tworzenia
Piosenka „KOLOROWE LISTKI”
Kolorowe listki opadają w dół.
Jesień już nas wita, jesień już jest tu.
Jaki najpiękniejszy jest jesieni znak?
Co czaruje drzewa, zmienia cały świat.
Żółte i zielone, złote i czerwone.
Kolorami liście mienią się.
Tylko tak jesienią, wszystkie drzewa zmienią.
Że każdy jak w bajce zaraz czuje się.
Kolorowe listki opadają w dół.
Jak kropelki deszczu, które lecą z chmur.
Ale deszczyk z liści, nie jest mokry nie.
O tym każde dziecko, dobrze przecież wie.
Wiersz „W spiżarni” M. Kownacka
W spiżarni na półkach
zapasów bez liku.
Są dżemy, kompoty,
złoty miód w słoiku.
I cebula w wiankach
i grzybki suszone,
są główki kapusty,
ogórki kiszone.
A gdy będzie w zimie
tęgi mróz na dworze,
zapachnie nam lato-
gdy słoik otworzę.