Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze, wiersz i piosenka październik
1. Kosz pełen warzyw i owoców
• wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania
• doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach
• budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania)
• doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania warzyw i owoców rodzimych i zagranicznych dostępnych w naszym kraju, wyodrębnianie charakterystycznych cech warzyw i owoców (kształt, barwa, smak i zapach)
• bogacenie słownika biernego i czynnego poprzez poszerzanie zakresu i treści pojęć odnoszących się do zagadnień przyrodniczych i technicznych
• doskonalenie sprawności dokonywania bardziej złożonych czynności myślowych, jak: porównywanie, wyodrębnianie różnic i podobieństw, klasyfikowanie, analiza i synteza, wnioskowanie
• rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów
• doskonalenie umiejętności charakteryzowania postaci i zdarzeń w poznawanych utworach literackich
• kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery „E” „e”
• kształtowanie umiejętności rozpoznawania kształtu figur geometrycznych płaskich i klasyfikowania figur geometrycznych według kilku wybranych cech
2. Jesienne eksperymenty
• kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych
• rozróżnianie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych
• rozwijanie wytrwałości w kończeniu zadań i pokonywaniu trudności
• rozbudzanie ciekawości i zainteresowania poprzez wykonywanie eksperymentów
• wdrażanie do zgodnego współdziałania z innymi dziećmi w grupie
• doskonalenie percepcji słuchowej
• kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery „I” „i”
3. Jesień w lesie
• kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw muzyczno-ruchowych
• budzenie emocjonalnego stosunku do świata przyrody
• rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy w zespole nad wspólnym projektem plastycznym
• rozwijanie zainteresowań muzycznych, ruchowych i plastycznych
• kształtowanie pożądanych zachowań (bezpieczeństwo) w kontaktach z przyrodą (rośliny, zwierzęta)
• doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat
• doskonalenie umiejętności przeliczania (liczebniki główne i porządkowe)
• układanie własnych rytmów wizualnych i dźwiękowych
• kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery „T” „t”
4. Taniec jesiennych kolorów
• kształtowanie umiejętności swobodnego, spontanicznego poruszania się w rytm muzyki lub zgodnie z podanym opisem lub narracją
• kształtowanie zwinności, zręczności, szybkości, wytrzymałości
• rozwijanie zdolności do odczuwania wewnętrznego zadowolenia z dobrze wykonanego zadania
• kształtowanie umiejętności wyrażania własnych stanów emocjonalnych w różnych formach (społecznie akceptowanych) – werbalnych i niewerbalnych
• wdrażanie do odpowiedzialnego wypełniania obowiązków dyżurnego
• doskonalenie umiejętności obserwowania przyrody jesienią i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i przeżyciami
• rozwijanie umiejętności budowania i konstruowania z różnorodnych klocków i elementów konstrukcyjnych według podanego wzoru
• kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek (wielkość, kolor, kształt), tworzenie zbiorów
• kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery „M” „m”Między drzewami przemykają promień słońca,
5. Między drzewami przemykają promień słońca, krople deszczu i jesienna muzyka
• doskonalenie umiejętności rozpoznawania różnych zjawisk atmosferycznych
• kształtowanie umiejętności rozpoznawania zjawisk zachodzących w przyrodzie jesienią.
• uwrażliwianie dzieci na piękno przyrody występujące w naturze, literaturze i sztuce.
• zachęcanie dzieci do spędzania czasu na wolnym powietrzu.
• wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „l, L”.
• doskonalenie właściwego zachowania się w miejscach publicznych.
• wdrażanie do okazywania zainteresowania i sympatii rówieśnikom.
• Kształcenie umiejętności pokojowego rozwiązywania konfliktów
Piosenka „Co przyniesie jesień?”
Przyszedł do nas wrzesień,
a z nim Pani Jesień,
Bim, bam, bom,
bim, bam, bom.
Kosz kolorów miała.
Listki malowała.
Bim, bam, bom,
bim, bam, bom.
Ref:
Jesień, jesień, jesień
- co nam dziś przyniesie?
Pędzlem namaluje kolorowy świat.
Jesień, jesień, jesień
- co nam dziś przyniesie?
Wiatr zawieje, deszcz popada.
Kapu, kapu, kap.
Włosy wiatr poplątał,
listki nam posprzątał.
Bim, bam, bom,
bim, bam, bom.
Dmucha sobie z góry,
Poprzeganiał chmury.
Bim, bam, bom,
bim, bam, bom.
Ref:
Deszcz zapukał w okno.
Patrzcie! Listki mokną!
Bim, bam, bom,
bim, bam, bom.
Weź parasol w rękę.
Zanuć dziś piosenkę!
Bim, bam, bom,
bim, bam, bom.
Wiersz "Pani Jesień"
Przeszedł sobie dawno
śliczny, złoty wrzesień...
Teraz nam październik
Dała pani jesień...
Słono takie śpiące,
coraz później wstaje,
Ptaszki odlatują,
hen, w dalekie kraje.
W cieniu, pod drzewami
cicho śpią kasztany,
każdy błyszczy pięknie,
niby malowany.
Lecą liście z drzewa
różnokolorowe,
te są żółto – złote,
a tamte – brązowe.
Jeszcze niby ciepło,
słonko świeci, grzeje...
aż tu nagle skądejś
wichrzysko zawieje.
Chmur wielkich deszczowych
nazbiera, napędzi...
tak się pan listopad
nauwija wszędzie.