Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze, wiersz i piosenka listopad
1. Jestem Polakiem i Europejczykiem
• kształtowanie poczucia przynależności narodowej i postawy patriotycznej
• rozwijanie zainteresowania własnym państwem
• rozpoznawanie symboli narodowych własnego kraju: flagi, godła, hymnu narodowego oraz flagi UE
• utrwalenie znajomości hymnu narodowego i wdrażanie do odpowiedniej postawy podczas jego śpiewania
• kształtowanie umiejętności odczytywania mapy, wskazywania Warszawy i Wisły
• zapoznanie z legendą o Lechu, Czechu i Rusie
• kształtowanie rozpoznawania i nazywania litery „D, d”
2. Moje prawa i obowiązki
• zapoznanie z pojęciami „prawa i obowiązki”
• zapoznanie z wybranymi prawami dziecka
• tworzenie miłej atmosfery w grupie, rozwijanie umiejętności współpracy w zespole, komunikowania się
• budowanie i wzmacnianie poczucia własnej wartości
• uwrażliwienie na potrzeby innych osób
• kształtowanie do poszanowania granic innych osób oraz umiejętności stawiania własnych granic
3. Jak wyglądał świat przed milionami lat
• wzbogacanie wiedzy na temat czasów prehistorycznych
• poszerzenie wiedzy na temat dinozaurów
• rozwijanie świadomości własnego ciała i przestrzeni
• poznanie historii węgla
• poszerzenie słownika czynnego i biernego
• kształtowanie rozpoznawania i nazywania litery „K, k”
• doskonalenie dodawania i odejmowania na koralach matematycznych
4. Jak być dobrym dla innych?
• kształtowanie zdolności dzielenia się oraz sprawiania radości innym poprzez oferowanie prostej pomocy, miłe słowo i gest
• uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami
• doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych
• rozwijanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
• uwrażliwianie na potrzeby innych
• kształtowanie poczucia rytmu i umiejętności interpretacji muzyki ruchem
• utrwalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów i stosowania określeń mniej, więcej, tyle samo
• kształtowanie umiejętności formułowania swobodnych wypowiedzi
• wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
• tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach
Piosenka „Co to jest niepodległość?”
Kiedyś Rosja, Austria i Prusy
na Polskę mieli chytre zakusy.
Niestety w końcu im się udało
i zagrabili Polskę całą.
Przez długie 123 lata
nie było nas na mapie świata.
I jak to czasem mówią dorośli
wtedy nie było niepodległości.
Ref. Co to jest niepodległość
teraz wiem już na pewno.
Każde dziecko dziś woła
to polski dom, polska szkoła.
Co to jest niepodległość
teraz wiem już na pewno.
Zaraz po I wojnie światowej
powstały piękne mapy już nowe.
Tak właśnie nasza historia biegła
że Polska dzisiaj jest niepodległa.
Ref. Co to jest niepodległość
teraz wiem już na pewno.
Każde dziecko dziś woła
to polski dom, polska szkoła.
Co to jest niepodległość
teraz wiem już na pewno.
Jedenasty listopada 1918
Zapamiętamy już na zawsze.
Ref. Co to jest niepodległość
teraz wiem już na pewno.
Każde dziecko dziś woła
to polski dom, polska szkoła.
Co to jest niepodległość
teraz wiem już na pewno.
Wiersz „Katechizm polskiego dziecka” Władysław Bełza
Kto ty jesteś?
– Polak mały.
Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi.
W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
Czym ta ziemia?
– Mą ojczyzną.
Czem zdobyta?
– Krwią i blizną.
Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.
Coś ty dla niej?
– Wdzięczne dziecię.
Coś jej winien?
– Oddać życie.