Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze, wiersz i piosenka grudzień
1. W fabryce św. Mikołaja
- Tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału,
wykorzystywanie właściwego sposobu łączenia, montowania
- Wykonywanie prac plastyczno-technicznych z papieru, zwracanie uwagi na precyzyjne składanie, zaginanie
- Okazywanie szacunku członkom rodziny oraz odczuwanie więzi emocjonalnej z jej członkami
- Odczuwanie przyjemności podczas składania życzeń najbliższym osobom i sprawiania im przyjemności
- Integrowanie się ze środowiskiem przedszkolnym, szkolnym, lokalnym podczas przygotowań do świąt i wspólnych uroczystych chwil
- Odczuwanie satysfakcji z faktu dzielenia się lub obdarowywania innych
- Nabywanie wzorców pięknej polszczyzny przez słuchanie utworów literackich, naukę wierszy na pamięć, udział w inscenizacjach
- Odczuwanie radości ze wspólnego kolędowania
2. Porządkami czas się zająć zaraz goście przybywają
- Zapoznanie dzieci z urządzeniami domowymi oraz sposobami bezpiecznego posługiwania się nimi;
- Rozwijanie słuchu oraz usprawnianie aparatu artykulacyjnego przez ćwiczenia ortofoniczne na trudniejszych spółgłoskach i grupach spółgłoskowych;
- Uświadomienie dzieciom potrzeby współuczestniczenia w życiu rodziny (również w dzieleniu się obowiązkami) – kształtowanie właściwych postaw i zachowań moralnych wobec innych;
- Zachęcanie dzieci do odgrywania scenek dramowych (tworzenie sytuacji edukacyjnych pomagających dzieciom zrozumieć umowną rolę rekwizytu i posługiwać się nim w zabawach teatralnych i odgrywanych scenkach);
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności oraz wdrażanie dzieci do rozumienia sensu sprzątania przez wspólne wykonywanie określonych prac (sprzątanie po posiłkach, porządkowanie półek itd );
- Usprawnianie precyzji w zakresie motoryki małej przez zajęcia plastyczne i konstrukcyjne;
- Kształtowanie świadomości własnego ja oraz orientacji przestrzennej. Doskonalenie umiejętności poruszania się w przestrzeni według podanej instrukcji
3. W całym domu pachnie lasem, to już święta są za pasem
- Zapoznanie dzieci ze świąteczną tradycją w Polsce i na świecie (rozwijanie w dzieciach potrzeby szanowania zwyczajów religijnych i ludowych kultywowanych w Polsce oraz uwrażliwienie na potrzeby innych ludzi, uświadomienie i różnicowanie potrzeb materialnych i niematerialnych);
- Wspieranie dzieci we wzbogacaniu słownictwa i formułowaniu wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym, składniowym i logicznym;
- Rozwijanie wyobraźni i koordynacji wzrokowo-ruchowej przez wykonywanie papierowych składanek;
- Zachęcanie do radosnego muzykowania i śpiewania piosenek z uwzględnieniem rytmu, tempa muzycznego, wysokości dźwięku oraz zmiany dynamiki muzyki;
- Budzenie poczucia estetyki podczas tworzenia sztuki użytkowej (komponowania ozdób świątecznych z różnych materiałów);
Piosenka „Piosenka piernikowa”
1. Zanim zaczniesz umyj ręce, podwiń dwa rękawy
Wsyp do miski mąkę, cukier, a także przyprawy.
Dodaj jajka, świeże masło i pachnący miód.
Gdy skończymy, to dla wszystkich
Będzie ciastek w bród.
- A jakie to będą ciastka?
Ref.: piernikowe bałwanki, co wsiadają na sanki
I renifer z piernika, co wesoło mknie.
Piernikowe pajace, z których każdy tak skacze,
Że już cała rodzinka z nimi tańczyć chce.
2. Teraz ciasto musisz wygnieść, jedną drugą ręką,
Potem dobrze je rozwałkuj, byle nie za cienko.
A z foremek wybierz te, co mają ładny wzór.
Gdy skończymy to dla wszystkich
Będzie ciastek w bród.
- A jakie to będą ciastka?
Ref.: piernikowe bałwanki…..
Wiersz
W dalekim Betlejem, w lichej stajence
Narodziło się dzieciątko, Jasnej Panience.
Rety , rety co się dzieje! Wielkie tłumy idą drogą.
Gwiazda płonie nad Betlejem, nad stajenką ta ubogą.
Idą tłumy niezliczone, nie ma końca ni początku
Idą tutaj oddać pokłon, idą zagrać małemu Dzieciątku.