Realizacja projektu "Alfabet logopedyczny"
Przez cały rok szkolny nasze przedszkole brało udział w ogólnopolskim projekcie „Alfabet logopedyczny”. Dzieci ze wszystkich grup wykonywał różne ćwiczenia i zadania logopedyczne w trakcie codziennej pracy oraz w czasie zajęć z logopedą.
Przedszkolaki wykonały następujące zadania, z których każde nawiązywało do jakiejś literki:
A – „Ale plama!” – ćwiczenie oddechowe wzmacniające mięsień okrężny ust. Zadanie polegało na rozdmuchiwaniu plamy z farby przy pomocy słomki do napojów.
B – „Biedronka” – ćwiczenie oddechowe wyróżniające fazy wdechu i wydechu. Przedszkolaki w tym zadaniu musiały przy pomocy słomek umieścić kropki na skrzydełkach biedronek. W wersji zimowej dzieci układały guziki na bałwankach.
D – „Długi wąż” – ćwiczenie kształtujące prawidłowy tor oddechowy oraz usprawniające czynności artykulacyjne. W tej zabawie dzieci najpierw własnoręcznie przygotowały węże, a następnie utrwalały prawidłową głoskę S oraz ćwiczyły fazę wydechową.
F – „Fryzjer” – ćwiczenie wydłużające fazę wydechową oraz kształtujące prawidłowy tor oddechowy. W tym zadaniu dzieci wycinały fryzur ludzikom, a następnie dmuchały na szablon w taki sposób, aby włosy się poruszały.
H – „Historyjka logopedyczna” – ćwiczenie usprawniające słuch fonemowy oraz aparat artykulacyjny. W tym zadaniu przedszkolaki słuchały historyjki o panu języczku oraz wykonywały ćwiczenia, które odnosiły się do danych fragmentów tekstu.
I – „I do koszyczka” – ćwiczenie usprawniające mięsień okrężny ust. W tym zadaniu dzieci przenosiły pompony za pomocą łyżek trzymanych w ustach.
K – „Kostka” – zadanie mające na celu usprawnianie aparatu artykulacyjnego. Każda liczba na kostce oznaczała konkretne ćwiczenie. Dzieci kolejno rzucały kostką i wykonywały ćwiczenia logopedyczne.
Ł – „Łódki” – ćwiczenie oddechowe, uświadamiające siłę strumienia wydychanego powietrza. W tym zadaniu przedszkolaki z różną siłą dmuchały na papierowe łódki i obserwowały, z jaką prędkością wówczas pływają.
M – „Magiczne pudełko” – ćwiczenie dźwiękonaśladowcze usprawniające pracę aparatu artykulacyjnego. Dzieci kolejno losowały z pudełka ukryte w nim przedmioty, a następnie prezentowały dźwięk, który dany przedmiot wydaje.
O – „Opowiadanie logopedyczne” – zadanie rozwijające słuch fonemowy oraz usprawniające aparat artykulacyjny. Dzieci słuchały opowiadania oraz wykonywały zawarte w nim ćwiczenia.
S – „Smok” – zadanie wzmacniające siłę mięśni oddechowych. Dzieci wykonały smoki z rolek po papierze oraz krepiny, a następnie dmuchały w taki sposób, aby ich smoki zaczęły ziać ogniem.
U – „Ucho słyszy” – zadanie kształtujące umiejętność różnicowania dźwięków, a także rozwijające pamięć słuchową. W tym zadaniu dzieci miały za zadanie zapoznać się z dźwiękami, wydawanymi przez kolorowe pudełka, a następnie odnajdować taki sam dźwięk, jaki zaprezentował prowadzący. Ocenialiśmy również, które dźwięki są miłe, a które nieprzyjemne dla ucha.
Y – „YETI” – ćwiczenie oddechowe zwiększające pojemność płuc. w koszulce na dokumenty znalazł się śnieg ze skrawków papieru oraz kilka obrazków z YETI. Zadaniem dziecka było dmuchanie do powstałego woreczka w taki sposób, aby wprawić yeti i śnieg w ruch.
Z – Zgadywanki słuchowe – zadanie mające na celu ćwiczenie percepcji słuchowej. W tej zabawie dzieci słuchały różnych dźwięków z najbliższego otoczenia, a następnie miały za zadanie odgadnąć, co taki dźwięk może wydawać.
Przedszkolaki brały udział we wszystkich zadaniach z ogromnym zaangażowaniem i sprawiło im to dużo przyjemności. Mamy nadzieję, że regularne ćwiczenia logopedyczne staną się naszą codziennością.