Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze, wiersz i piosenka luty
1. Podróż w krainę lodu. Poznajemy Arktykę i Antarktydę oraz ich mieszkańców.
• Zapoznanie dzieci z pojęciami Arktyka i Antarktyda – położenie geograficzne, różnice między nimi. Poznanie warunków klimatycznych panujących na biegunach,
• Rozróżnianie zwierząt charakterystycznych dla Arktyki (np. niedźwiedź polarny, lis polarny, mors, renifer) i Antarktydy (np. pingwiny, foka, lampart morski),
• Omówienie życia ludzi zamieszkujących Arktykę oraz badaczy stacji polarnych na Antarktydzie,
• Poznanie zjawisk charakterystycznych dla stref polarnych, uświadomienie dzieciom wpływu zmian klimatycznych na topnienie lodowców i zagrożenia dla fauny i flory polarnej,
• Rozwijanie umiejętności porównywania i dostrzegania różnic między Arktyką a Antarktydą,
• Rozwijanie umiejętności obserwacji i wnioskowania na podstawie ilustracji, filmów edukacyjnych,
• Ćwiczenie orientacji na globusie – wskazywanie biegunów, obszarów polarnych,
• Rozwijanie zdolności manualnych i kreatywności,
• Rozwijanie ciekawości poznawczej i zainteresowania przyrodą,
• Wyrabianie cierpliwości, dokładności i współpracy podczas wykonywania zadań zespołowych,
• Rozwijanie empatii i wrażliwości na potrzeby zwierząt w trudnych warunkach klimatycznych.
2. Kodowanie na wesoło – uczymy się programować Ozoboty.
• Doskonalenie umiejętności planowania i przewidywania skutków swoich działań,
• Rozwijanie myślenia algorytmicznego poprzez tworzenie tras i sekwencji dla Ozobota,
• Ćwiczenie precyzji i dokładności w rysowaniu tras oraz kodów,
• Nauka rozwiązywania problemów i szukania błędów w kodowaniu,
• Rozwijanie współpracy w grupie poprzez wspólne tworzenie tras i programowanie robota,
• Ćwiczenie orientacji przestrzennej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• Kształtowanie umiejętności pracy w zespole i zgodnego dzielenia się zadaniami,
• Wyrabianie cierpliwości i wytrwałości w dążeniu do rozwiązania problemu,
• Rozwijanie kreatywności poprzez wymyślanie własnych tras i scenariuszy dla Ozobota,
• Nauka odpowiedzialności za swoje działania i poprawność tworzonych instrukcji,
• Rozwijanie pozytywnego podejścia do nauki poprzez zabawę i eksperymentowanie.
3. Mówię co czuję – asertywność.
• Zapoznanie dzieci z pojęciem asertywności i jego znaczeniem w codziennym życiu. Rozróżnianie postaw: uległej, agresywnej i asertywnej,
• Nauka wyrażania własnych uczuć, myśli i potrzeb w sposób spokojny i stanowczy. - Poznanie podstawowych zwrotów i technik asertywnej komunikacji (np. „Nie zgadzam się, bo…”, „Chcę…”, „Nie podoba mi się, gdy…”),
• Rozumienie, że każdy ma prawo do własnego zdania, emocji i granic. Uświadomienie konsekwencji różnych stylów komunikacji w relacjach z innymi,
• Ćwiczenie umiejętności wyrażania własnych potrzeb i emocji w sposób asertywny. Nauka odmawiania bez poczucia winy i strachu przed reakcją innych,
• Rozwijanie umiejętności słuchania i szanowania zdania innych osób. Ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z naciskami ze strony rówieśników. Nauka rozwiązywania konfliktów w sposób spokojny i oparty na wzajemnym szacunku,
• Wzmacnianie pewności siebie w sytuacjach wymagających obrony swojego zdania,
• Kształtowanie postawy szacunku wobec siebie i innych,
• Budowanie poczucia własnej wartości i wiary w siebie,
• Wyrabianie nawyku otwartego i uczciwego wyrażania emocji,
• Rozwijanie empatii i umiejętności dostrzegania emocji u innych,
• Wzmacnianie pozytywnych relacji rówieśniczych poprzez komunikację opartą na szacunku i zrozumieniu.
Wiersz: „Mapa zimy” D. Gellner
To jest właśnie mapa zimy:
białe góry i doliny,
białe wyspy, oceany,
białe rzeki i wulkany.
Białe morza, kontynenty,
W białą bajkę świat zaklęty.
Od zachodu aż po wschód
Wszędzie tylko śnieg i lód.
Biało wszerz i biało wzdłuż,
Bielej być nie może już!
Piosenka: „Wiara w siebie” Mała Orkiestra Dni Naszych
Świat jakoś dziwnie jest zbudowany.
Potrafi popsuć twoje plany.
Zawsze się znajdzie ktoś odważniejszy,
I ktoś od ciebie nieco zdolniejszy.
Są tacy, którzy lepiej śpiewają,
Lepiej od ciebie w piłkę grają,
Ale to wcale nie ma znaczenia,
Kiedy masz wiarę to się zmienia.
Gdy wierzysz w siebie,
- gdy wierzysz w siebie,
Wszystko się uda
- wszystko się uda
Bo twoja wiara
- bo twoja wiara
Uczyni cuda.
- uczyni cuda.
Góry przenosi,
- góry przenosi,
Głazy podnosi,
- głazy podnosi,
Skrzydeł dodaje,
- skrzydeł dodaje,
Do nieba wznosi.
- do nieba wznosi.
A twoje życie i moje życie
Nie zawsze płynie znakomicie.
Zawsze się znajdzie jeszcze silniejszy,
Taki, co sukces twój chce zmniejszyć.
Zawsze ktoś lepszą piosenkę stworzy,
Szybciej od ciebie puzzle ułoży,
Ale to wcale nie ma znaczenia,
Kiedy masz wiarę to się zmienia.
Gdy wierzysz w siebie,
- gdy wierzysz w siebie,
Wszystko się uda
- wszystko się uda
Bo twoja wiara
- bo twoja wiara
Uczyni cuda.
- uczyni cuda.
Góry przenosi,
- góry przenosi,
Głazy podnosi,
- głazy podnosi,
Skrzydeł dodaje,
- skrzydeł dodaje,
Do nieba wznosi.
- do nieba wznosi.